
333

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Gazety polskie u schyłku
pierwszej dekady
XXI wieku

Tomasz

MIELCZAREK

Polish Papers at the End
of the First Decade
of the 21st Century

KEY WORDS
daily press, market, promotion, readership

SŁOWA KLUCZOWE

prasa codzienna, rynek, promocja, czytelnictwo

Instytut Bibliotekoznawstwa
i Dziennikarstwa

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
ul. Leśna 16

PL 25-509 Kielce

ABSTRACT

T. XIII (2010) Z. 1–2 (25–26)

ISSN 1509-1074

ROCZNIK

HISTORII PRASY POLSKIEJ

ABSTRAKT

Autor dokonał analizy rynku współczesnej
polskiej prasy codziennej. Doszedł do wniosku,
że kampanie promocyjne przeprowadzone
w połowie pierwszej dekady XXI w.
nie spowodowały wzrostu czytelnictwa tej prasy.
Od wielu już lat spada zainteresowanie
prasą codzienną, a jej informacyjne funkcje
wypełniają media elektroniczne, zwłaszcza Internet.

The author analyses the present market
of Polish daily press and concludes that

promotional campaigns conducted
in the first decade of the 21st century

have not resulted in increasing the number
of readers. Daily press has for many years

been losing readers to online media,
mainly the Internet.



334

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Streszczenie

Od roku 1895 nastąpił w Galicji gwałtowny rozwój pism codziennych. Było to związane z zelżeniem
przepisów dotyczących opłat za wydawanie prasy. Jedną z gazet, która powstała w tym czasie był „Dziennik
Poranny”, wydawany w Krakowie od 3 XII 1895 do 22 VII 1897. Z początkiem lutego 1896 roku zmieniono
nazwę na „Dziennik Krakowski”. Wtedy też redakcję przejął, znany później dziennikarz, redaktor „Krytyki”
Wilhelm Feldman. O ile „Dziennik Poranny” adresowany był do szerokich mas, o tyle adresatami „Dziennika
Krakowskiego” była wąska grupa radykalnej inteligencji. Stąd wywodzą się zmiany, jakie zaszły w owej
gazecie po lutym 1896 roku. Zlikwidowano część działów, które przeznaczone były dla masowego odbiorcy,
znacznie rozwijając dział polityczny i literacki. Do grona redakcji zaliczali się m.in.: dr Henryk Biegeleisen,
dr Zofia Daszyńska, Jan Kasprowicz, Józef Kotarbiński, Andrzej Niemojewski. Główną treścią artykułów były
sprawy polityczne, poruszano kwestie wyborów do parlamentu, bądź sejmu krajowego. Często wypowiadano
się na tematy związane z polityką państw zaborczych: Rosji, Niemiec, no i oczywiście Austrii. Redakcja stała
na stanowisku demokratyzacji nie tylko życia politycznego, ale również społecznego. Stąd z jednej strony
poparcie, jakie udzielała inicjatywom reformy wyborczej, a z drugiej zezwoleniu na swobodne studiowanie
kobietom.

Dziennik nieustannie borykał się z trudnościami finansowymi, nie potrafił zdobyć dla siebie odpowied-
niej ilości prenumeratorów, co ostatecznie doprowadziło do jego upadku. Nie powiodła się próba odsprzedaży
tytułu Polskiej Partii Socjaldemokratycznej. Mimo usilnych starań, Ignacemu Daszyńskiemu nie udało się
znaleźć funduszy na odkupienie pisma.

W artykule dokonano analizy stanu polskiej prasy codziennej. Autor doszedł do wniosku, że choć
w połowie pierwszej dekady XXI wieku znacznie wzrosły jej jednorazowe nakłady oraz czytelnictwo,
tendencja ta okazała się krótkotrwała i uległa załamaniu wraz z ujawnieniem się niekorzystnych zjawisk
związanych z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym.

Załamanie gospodarcze uwidaczniające się w 2008 roku istotne ograniczyło środki płynące z reklam
i zmusiło wydawców prasy do zracjonalizowania swych poczynań, a nawet zamknięcia niektórych tytułów
ogólnopolskich i mutacji gazet regionalnych.

Malejące zainteresowanie prasą codzienną nie wynikało ze słabości oferty. Potencjalny czytelnik mógł
wybierać pomiędzy pismami reprezentującymi różne opcje ideowe i oferującymi treści o różnej złożoności,
a zatem intelektualnie dostępnych dla wszystkich potencjalnych czytelników. Wydaje się, że jednym
z ważniejszych czynników determinujących zapotrzebowanie na prasę codzienną były różnorodne gadżety,
które do niej dołączano oraz podyktowana ostrą walką konkurencyjną stosunkowo niska cenna gazet. Wraz
z zakończeniem kampanii promocyjnych ceny rosły, a brak różnego rodzaju „prezentów” skutecznie znie-
chęcał potencjalnych nabywców.

Innym czynnikiem, który zapewne ograniczał kupowanie prasy codziennej było upowszechnienie
Internetu. Samoistne portale informacyjne i portale poszczególnych gazet, choć zwykle oferowały w porów-
naniu z drukowaną prasą zubożone treści stawały się jej substytutem, który w zupełności zaspakajał potrzeby
informacyjne przeciętnego Polaka.



335

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Obserwacja rynku prasowego wskazuje, że pierwszej dekadzie XXI wie-

ku sytuacja polskich gazet nie mogła napawać optymizmem. Choć w połowie

tej dekady znacznie wzrosły ich jednorazowe nakłady oraz czytelnictwo, ten-

dencja ta okazała się krótkotrwała i uległa załamaniu wraz z ujawnieniem

się niekorzystnych zjawisk związanych z ogólnoświatowym kryzysem gospo-

darczym. Wprowadzenie na rynek nowych gazet koncernu Springera, takich

jak „Fakt” i „Dziennik” oraz upowszechnienie codziennej prasy bezpłatnej

rodziło nadzieję, że widoczna już od kilkunastu lat tendencja spadkowa zo-

stanie powstrzymana, a Polacy ponownie zaczną czytać gazety. Już w tym

miejscu wypada jednak zauważyć, że nadzieje te okazały się płonne, a na

pogarszającą się pozycję prasy codziennej miały wpływ nie tylko względy

ekonomiczne, ale też rozwój nowych technologii przekazywania informacji,

w tym zwłaszcza uruchamianie samoistnych portali informacyjnych lub por-

tali informacyjnych poszczególnych dzienników.

Celem niniejszego artykułu będzie zatem zaprezentowanie najważniej-

szych informacji charakteryzujących współczesny rynek polskich gazet, a za-

razem wskazanie ogólnych tendencji, które w pewnym sensie nie są tylko

naszą lokalną specyfiką, ale echem zjawisk ogólnoświatowych.

Dla uniknięcia zbytniego rozbudowania opisu, niektóre fakty zostaną

jedynie zasygnalizowane, chociażby i dlatego, że autor zajmował się już nimi

w innym miejscu1.

„Gazeta Wyborcza”

Wśród polskich dzienników informacyjno-publicystycznych niewątpli-

wym liderem jest „Gazeta Wyborcza”. Na obecną pozycję tej gazety, oprócz

ważkich materiałów informacyjnych i tekstów publicystycznych, niewątpliwy

1 T. M i e l c z a r e k, Monopol —pluralizm — koncentracja. Środki komunikowania ma-

sowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007. Por. zwłaszcza rozdział Prasa informa-

cyjno-publicystyczna, s. 80–148.



336

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

wpływ miała jej komercjalizacja. Wydawca „Gazety” — spółka Agora trafiła

na giełdę papierów wartościowych w kwietniu 1999 roku. W prospekcie emi-

syjnym wartość Agory wyceniono na 2,83 miliarda złotych. W ciągu dwóch

lat giełdowa wartość Agory uległa podwojeniu2. Intensywny rozwój Agory

został wyhamowany w 2003 roku, choć pierwsze symptomy dekoniunktury

widoczne były już w 2001 roku. Dokonano wtedy pierwszych zwolnień gru-

powych. W 2002 roku znacznie spadły przychody z reklam, a w końcu tego

roku ujawniono aferę Rywina3, która miała niebagatelny wpływ m.in. na funk-

cjonowanie „Gazety Wyborczej” — od codziennej pracy odsunął się Adam

Michnik, zasilając pismo przede wszystkim rozbudowanymi tekstami publi-

cystycznymi4. Na półroczny urlop udał się członek zarządu Agory Piotr Niem-

czycki, a obowiązki redaktora naczelnego dziennika zaczęła pełnić (rezygnu-

jąc z prac w zarządzie spółki) Helena Łuczywo.

Na domiar złego w październiku 2003 roku ukazał się „Fakt” — agre-

sywnie promowany bulwarowy dziennik niemieckiego wydawnictwa Axel

Springer. Dziennik ten dość szybko zyskał pierwsze miejsce pod względem

sprzedaży i zmusił „Gazetę Wyborczą” do intensywnej obrony pozycji na ryn-

ku. „Gazeta” przeznaczyła znaczne środki na autopromocję. Do dziennika za-

częto dołączać płyty CD, kolekcje książek, Encyklopedii PWN. Spadł zysk

spółki, obniżyła się jej giełdowa wartość — w 2000 roku akcje Agory wyce-

niano na ponad 100 zł, w 2005 roku na około 60 zł, a 2009 roku na około

20 zł. Mimo tych kłopotów udawało się jednak Agorze uruchomić miesięcz-

niki „Avanti”, „Logo” i „Auto+” oraz pozyskiwać udziały w kolejnych lokal-

nych stacjach radiowych. W spółce pracowało w owym czasie około cztery

tysiące osób.

Przed kolejnym wyzwaniem Agora stanęła 14 października 2005 roku,

uruchamiając gazetę „Nowy Dzień”. Rynek przyjął „Nowy Dzień” bez entu-

zjazmu. Sprzedaż dziennika malała i nic nie wskazywało, by mogła osiągnąć

poziom 250 tysięcy egzemplarzy, uznany przez Agorę za próg opłacalności.

Dlatego 21 lutego 2006 roku, po wydaniu stu dwóch numerów „Nowy Dzień”

przestał istnieć.

Działania Agory nie powstrzymały ekspansji koncernu Springera. Wpro-

wadzenie na rynek „Dziennika” oznaczało dla „Gazety Wyborczej” kolejne

2 M. S a m c i k, Trudny rok, nowe zakupy, „Gazeta Wyborcza” z 15 II 2002.
3 O wpływie afery Rywina na społeczne oceny tego dziennika zob. m.in. Samoświado-

mość. Czego dowiedzieliśmy się po roku od wybuchu afery Rywina? Dyskutują Juliusz Rawicz

(„Gazeta Wyborcza”), Mariusz Ziomecki („Super Express”), Tomasz Lis (TVN) i Piotr Zarem-
ba („Newsweek”), „Press” 2004, nr 12 oraz W. W ł a d y k a, I. M i e c i k, B. M i k o ł a j e w s k a,
Przychodzi biznes do etosu, „Polityka” 2003, nr 5.

4 Szerzej na ten temat P. B r a t k o w s k i, O kochanym Adasiu i wstrętnym Adamie,
„Rzeczpospolita” z 19–20 XI 2005, A. O s ę k a, Cały ten Michnik, „Rzeczpospolita” z 10–11 XII
2005; A. K l i n, Gazeta czy wyrocznia, „Press” 2005, nr 4.



337

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

kłopoty. Cenna pisma obniżona została do 1,5 złotego. Znaczną część zysku

pochłonęły gadżety coraz liczniej dokładane do poszczególnych wydań ga-

zety.

Starcie ze Springerem znacznie osłabiło ekonomiczne podstawy Agory.

Już w 2004 roku przeprowadzono zwolnienia grupowe, w wyniku których

pracę straciło 500 osób. Kolejne fale zwolnień przeszły przez Agorę w 2005

roku (250 osób) i w 2009 roku (ok. 500 osób). Mimo to, była ona jednym

z największych funkcjonujących w Polsce koncernów medialnych. Zatrud-

niała około 3 tys. osób, z czego ponad 500 zajmowało się reklamą5.

Agora większość zysków i dominującą pozycję na polskim rynku me-

dialnym zawdzięczała „Gazecie Wyborczej”. U schyłku pierwszej dekady XXI

wieku koncentrowanie się tylko i wyłącznie na prasie okazywało się niewy-

starczające. Dlatego też, gdy na emeryturę udała się Wanda Rapaczyńska,

nowym prezesem Agory wybrano w sierpniu 2007 roku Marka Sowę. Pełnił

on swą funkcję jedynie 14 miesięcy. Choć powodem jego dymisji były ponoć

„względy osobiste” wydaje się, że nie udało mu się porozumieć z twórcami

„Gazety Wyborczej”. Oczekiwano, że Sowa sfinalizuje w końcu zakup przez

Agorę jakiejś telewizji i uporządkuje internetowy segment spółki. Jedyną

inwestycją, jakiej dokonał nowy prezes, był zakup spółki Trader.com Polska.

Spółka ta posiadała 4 serwisy ogłoszeniowe w internecie i 6 pism ogłosze-

niowych (m.in. „Auto Biznes Ogłoszenia”) o łącznym nakładzie 280 tys. egz.

Zatrudniano w niej 111 osób. W 2008 roku Agora zapłaciła za nią zbyt dużą

— zdaniem analityków — kwotę 120 mln zł. Kilka miesięcy później — wobec

ogarniającego gospodarkę światową kryzysu gospodarczego — wartość Tra-

dera gwałtownie spadła.

Kolejnym szefem Agory został współtwórca „Gazety Wyborczej” Piotr

Niemczycki. Giełda zareagowała na tę informację spadkiem kursu Agory o 16%.

Personalne przetasowania w zarządzie Agory zbiegły się w czasie ze

zmianami redaktorów „Gazety Wyborczej”. Jak już wspomniano, po aferze

Rywina z bieżącego redagowania „Gazety” wycofał się Michnik. Obowiązki

redaktora naczelnego pełniła de facto Łuczywo. W styczniu 2007 roku pierw-

szym zastępcą redaktora naczelnego mianowano Jarosława Kurskiego.

Nominacja Kurskiego odczytana została jako swoista zmiana pokolenio-

wa w „Gazecie Wyborczej”, a zarazem próba nadania jej nowego oblicza ide-

owego. Opinie te wydają się przesadzone. Nawet pobieżny przegląd zawar-

tości dziennika wskazuje, że kontynuuje on — obraną jeszcze w 1989 roku

— ideową i polityczną linię. Definiują ją zwłaszcza sympatie artykułowane

podczas kampanii wyborczych. W wyborach prezydenckich 2005 roku „Ga-

zeta Wyborcza” popierała Donalda Tuska, a w wyborach parlamentarnych

2007 roku — Platformę Obywatelską.

5 G. Ko p a c z, Porządki na zapleczu, „Press” 2007, nr 4.



338

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Niewątpliwym atutem „Gazety Wyborczej” była sieć 21 mutacji lokal-

nych. Gdy powoływano je w początkach lat 90. XX wieku przyczyniły się

one do poszerzenia audytorium czytelników prasy codziennej, a nade wszystko

ułatwiły „Gazecie Wyborczej„ niemal zmonopolizowanie lokalnych rynków

reklamowych. Mutacje lokalne zaczęły tracić autonomię w początkach XXI

wieku. W 2001 roku zmieniono ich oryginalne nazwy na „Gazeta Wyborcza”

z dodatkiem nazwy miejscowości, w której upowszechniana była mutacja.

Dużo ważniejsze było jednak standaryzowanie i uniformizowanie ich zawar-

tości. Lokalne dodatki zaczęły upowszechniać teksty pisane w Warszawie,

nadając im tylko poprzez reklamę pozory lokalności. Z biegiem czasu coraz

częściej zaczęły dostarczać jedynie lokalnych odpowiedników tematów reali-

zowanych przez redakcję centralną. Jeśli nawet lokalnym dziennikarzom

udało się przygotować oryginalny materiał lub wyszukać sensacyjną infor-

mację, prędzej czy później stawała się ona własnością redaktorów warszaw-

skich. To właśnie oni jechali w tzw. „teren”, by dostarczyć tekst kolumnom

ogólnopolskim.

W mutacjach sukcesywnie ograniczano zatrudnienie. W 2005 roku stwo-

rzono siedem redakcji regionalnych, gdzie przeniesiono skład, łamanie i ko-

rektę kolumn lokalnych. Jeszcze wcześniej zlikwidowano etaty administra-

cyjne.

Pierwsze numery dziennika miały nakład 80 tysięcy egzemplarzy,

jednak już w końcu 1989 roku nakład osiągnął pół miliona. W 1990 roku

w związku z gwałtowną podwyżką cen papieru nakład spadł do 350 tysięcy

egzemplarzy, by w 1991 roku wrócić do stanu z końca 1989 roku. Taki też

średni roczny nakład miała „Gazeta” w 1994 roku. W wydaniach sobotnio-

niedzielnych przekraczał on 700 tysięcy egzemplarzy. Dane dotyczące na-

kładu i sprzedaży „Gazety” w latach 1995–2009 przedstawia poniższa tabela.

Ta b e l a  1
Nakłady i sprzedaż „Gazety Wyborczej” w latach 1995–2009

* Dane szacunkowe.
Źródło: Komunikaty ZKDP z lat 1995–2009 o wysokości nakładów i dystrybucji pism kontrolowanych przez
ZKDP.

Rok
Nakład

(w tys. egz.)

Sprzedaż

(w tys. egz.)

1995 495 392

1999 569 443

2005 585 447

2007 606 448

2008 bd. 441

2009 bd.   387*



339

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Przeciętna objętość pisma wynosiła około osiemdziesiąt stron, choć ma-

gazynowe wydanie warszawskie miało ich niekiedy dwieście. Wraz z „Gazetą

Wyborczą” upowszechniane są dodatki. W poniedziałki wychodzi dodatek

sportowy oraz dodatek „Ludzie i pieniądze”, w środy ukazuje się dodatek

adresowany dla osób w podeszłym wieku „Lata lecą”, w czwartki — magazyn

„Duży Format”, w piątki — dodatek telewizyjny, w soboty — magazyn dla

kobiet „Wysokie obcasy”. W wydaniu krajowym inseraty stanowiły około 35%

objętości pisma, a wydaniach lokalnych — do 70%. Ponad dwie trzecie do-

chodów dziennika płynęło z druku reklam i ogłoszeń6.

„Rzeczpospolita”

Najnowsze dzieje „Rzeczpospolitej” związane są z wycofaniem się z dzia-

łalności wydawniczej norweskiego koncernu Orkla Media. Koncern ten w czerw-

cu 2006 roku sprzedał swe udziały w prasie europejskiej brytyjskiemu fun-

duszowi inwestycyjnemu Mecom7. „Rzeczpospolita” stała się zatem pismem

funduszu.

Wydawca „Rzeczpospolitej” — Presspublica sp. z o.o. miała unikalną na

rynku europejskim strukturę własności. Większość udziałów (51%) była wła-

snością Mecomu, a pakiet mniejszościowy należał do Państwowego Przed-

siębiorstwa Wydawniczego Rzeczpospolita. Niemniej jednak już w 1989 roku

na mocy decyzji Tadeusza Mazowieckiego „Rzeczpospolita” przestała pełnić

funkcje organu rządowego. Ambicją redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”

było uczynienie z dziennika pisma informacyjnego, stroniącego od wszelkich

filiacji politycznych, albowiem — jak stwierdził Dariusz Fikus — „informacja

jest bezpartyjna”.

Po śmierci Dariusza Fikusa redaktorem naczelnym pisma został Piotr

Aleksandrowicz, który pełnił tę funkcję do lipca 2000 roku. We wrześniu tego

roku zastąpił go Maciej Łukasiewicz, kierujący pismem do sierpnia 2004 roku.

Z powodu pogłębiającej się choroby Łukasiewicza 1 września 2004 roku jego

obowiązki przejął Grzegorz Gauden, który kierował pismem dwa lata. Choć

powody jego dymisji tłumaczono dość oględnie, można stwierdzić, że wywo-

łały ją kolejne spięcia w PPW. Nowy właściciel gazety — fundusz inwestycyjny

Mecom — tak jak Orkla Media nie chciał konfliktów z rządem. Dlatego też

6 Prospekt emisyjny, Agora S.A., Warszawa 1999.
7 Wartość tej transakcji oszacowano na 949 milionów euro. Fundusz ten powołano w 2000

roku; kierował nim D. Montgomery. Firma była właścicielem 42 dzienników w: Danii, Holandii,
Niemczech, Ukrainie, Norwegii i Polsce. Szerzej na ten temat zob.: K. K o p a c z, R. Z y g m u n t,
Krach Monty’go, „Press” 2008, nr 3 oraz „Rzeczpospolita” z  29 VI 2006 i 3 VII 2006; 10–11 III 2007.



340

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

redaktorem naczelnym „Rzeczpospolitej” został Paweł Lisicki. Co znamien-

ne, Lisicki w okolicznościowy tekście skierowanym do czytelników

z okazji objęcia funkcji redaktora naczelnego powoływał się na dorobek Fiku-

sa i Łukasiewicza, lecz pominął Gaudena. Deklarował przy tym:

... podtrzymam dobrą tradycję przywiązania do demokracji oraz zbliżę gazetę

do czytelników. „Rzeczpospolita” powinna pozostać najważniejszym źródłem

informacji i analiz dla polskich menadżerów.8

Mimo tych deklaracji trudno nie zgodzić się z opinią Ryszarda Filasa,

który uważał, że w 2006 roku „Rzeczpospolita” przyjęła rządową czyli pisow-

ską orientację, co doprowadziło do kolizji z podobnie zorientowanym „Dzien-

nikiem”. Nastąpiła zatem „kanibalizacja” polityczna obu tych tytułów9.

Procesy zachodzące w dzienniku bodaj najlepiej zaprezentował dzien-

nikarz „Rzeczpospolitej” Bertold Kittel, który na forum serwisu GoldenLine

stwierdził m.in.:

Dlaczego nie mówimy głośno o wstrzymywaniu materiałów, manipulowaniu,

przewalaniu tekstów, o promowaniu uzależnionych miernot? O tym co czujemy,

kiedy mówimy informatorom o ochronie źródeł, o zachowaniu tajemnicy zawo-

dowej w firmie, w której kierownictwo popija aperitify z władzą […] Naprawdę

jesteśmy dobrze opłacanymi marionetkami, które wiedza w co grają i się na to

godzą.

Kittel stwierdził też, że „Rzeczpospolita” była wcześniej wzorem nieza-

leżnego dziennikarstwa i dziennikarstwa śledczego. Czas ten jednak minął10.

Choć w wypowiedzi tej było wiele emocji trudno nie zauważyć, że

„Rzeczpospolita” kierowana przez Lisickiego przyjmowała w wielu sprawach

jednoznacznie prawicowe i skrajne stanowisko. Propagatorami i obrońcami

idei IV Rzeczpospolitej byli zwłaszcza: Piotr Semka, Bronisław Wildstein

i Rafał Ziemkiewicz11. Dziennik opuściło kilkunastu dziennikarzy. Szczegól-

nie dotkliwe był straty w dziale gospodarczym. Wartość informacyjna zie-

lonych biznesowych kolumn spadła. „Rzeczpospolita” zaczęła tracić swą

dominująca pozycję wśród źródeł informacji wykorzystywanych przez pol-

skich menadżerów12.

18 „Rzeczpospolita” z 14 IX 2006. Zob. też G. K o p o c z, Naprawa czy na prawo, „Press”
2006, nr 10.

19 R. F i l a s, Polski rynek prasy codziennej w i dekadzie XXI wieku (w szczególności po
roku 2003), „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 3–4, s. 13.

10 Cyt za: „Press” 2007, nr 7, s. 41.
11 S. K u c h a r s k i, Ściana, „Press” 2007, nr 7.
12 W 2008 roku jako podstawowe źródło informacji „Rzeczpospolitą” wskazywało 31%

polskich menadżerów. „Gazeta Wyborcza” uzyskała 20% wskazań, „Gazeta Prawna” — blisko 18%,
„Puls Biznesu” — 11%, „Dziennik” — 3,4%, a „Parkiet” — 2,4%. Dane za: „Gazeta Wyborcza”
z 3 XII 2008, s. 31.



341

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Innym ciosem dla prestiżu gazety było wycofanie się w lutym 2008 roku

rodziny Dariusza Fikusa z kapituły nagrody jego imienia. „W obecnym

kształcie i pod patronatem obecnego kierownictwa dziennika nagroda stoi

w jaskrawej sprzeczności z wartościami, które mój ojciec reprezentował” —

mówił wtedy Łukasz Fikus. Dnia 30 lipca 2009 roku rodzina Dariusza Fikusa

wycofała pozwolenie na posługiwanie się jego nazwiskiem jako patrona

nagrody gazety13. W tym samym czasie z udziału w pracach kapituły innej

nagrody „Rzeczpospolitej” — nagrody im. Jerzego Giedroycia — zrezygno-

wał Andrzej Wajda oraz profesorowie: Jerzy Pomianowski, Edmund Wnuk-

-Lipiński i Władysław Bartoszewski.

We wrześniu 2005 roku Presspublica kupiła „Gazetę Giełdy Parkiet”.

Ten wychodzący od 1994 roku specjalistyczny dziennik ekonomiczny najwyż-

szy nakład osiągnął w 2000 roku — około 20 tysięcy egzemplarzy. W 2009

roku rozpowszechnianie płatne tego dziennika wynosiło 7 tys. egz. Wobec

malejącego zainteresowania pismem podjęto zatem działania konsolidacyjne

i oszczędnościowe. Redakcja „Parkietu” połączona została z działem ekono-

micznym „Rzeczpospolitej”.

W czerwcu 2007 roku Mecom kupił „Życie Warszawy”. W nowych

warunkach gospodarczych i ustrojowych dziennik ten był początkowo wła-

snością Nicoli Grauso a następnie Zbigniewa Jakubasa. W 2000 roku pismo

kupił kielecki giełdowy inwestor i znany kierowca rajdowy Michał Sołowow.

„Życie Warszawy” przybrało wtedy zdecydowanie regionalny charakter14.

W latach 2000–2005 dziennik wychodził w nakładzie 35–45 tysięcy egzem-

plarzy z czego sprzedawano 20–30 tysięcy. W 2008 roku sprzedaż „Życia War-

szawy„ wynosiła 16,8 tys. egz., a w I półroczu 2009 roku — 4,6 tys. egz.

Gdy „Życie” trafiło do Mecomu zatrudniano w nim około 70 osób, z cze-

go u nowego wydawcy pracę uzyskało około 50. Oprócz podstawowego wy-

dania ukazywało się 11 tygodników lokalnych, spośród których nowy wy-

dawca pozostawił zaledwie dwa. W początkach 2008 roku połączono redak-

cję „Życia” i redakcję warszawską „Rzeczpospolitej”, co spowodowało dalszą

redukcją etatów.

Po przegranych przez PiS wyborach sejmowych, ale jeszcze przed

objęciem rządu przez Donalda Tuska, ustępujący gabinet podjął usilne sta-

rania mające na celu sprzedaż PPW Rzeczpospolita. Zainteresowanie kup-

nem wydawnictwa wyraził szef Mecomu. Oferował za nie 110 mln zł. Do

transakcji jednak nie doszło, a „Rzeczpospolita”, tracąc stopniowo czytelni-

ków trwała w poprzednim kształcie.

Kolejny raz próbę sprzedaży wydawnictwa podjęto w końcu 2008 roku.

Skarb Państwa oczekiwał ceny zbliżonej do 150 mln zł, zaś oferenci — Point

13 „Gazeta Wyborcza” z 8–9 VIII 2009.
14 Na przełomie lat 2005 i 2006 Michał Sołowow próbował uruchomić ogólnopolski dzien-

nik, ale marcu 2006 roku ogłosił zamknięcie tego projektu.



342

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Group, a nade wszystko Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe —

proponowały połowę tej kwoty. Wobec tak istotnych rozbieżności w wycenie

transakcja nie została przeprowadzona.

Kierujący Mecomem David Montgomery specjalizował się głównie w re-

dukowaniu kosztów. Dlatego też budżet „Rzeczpospolitej” już w 2007 roku

zmniejszono o 25 milionów złotych i ograniczono zatrudnienie o pięćdziesiąt

etatów. Gdy w 2009 roku uwidoczniły się skutki kryzysu gospodarczego pod-

jęto dalsze działania oszczędnościowe. Plan zwolnień objął 144 osoby, co

miało dać oszczędności rzędu 10 mln zł rocznie. Redukcje dotknęły przede

wszystkim pracowników wydających tygodniki lokalne („Życie Płockie” i „Ży-

cie Siedleckie”) oraz pracowników „Życia Warszawy”15.

Redukcje etatów w całym wydawnictwie nie miały istotnego wpływu

na kształt „Rzeczpospolitej”. Gazeta utrzymywała charakter informacyjno-

-publicystyczny. Na jej zawartość składały się działy: polityczny, ekonomicz-

ny, prawny, zagraniczny, kultury, telewizyjny, sportowy, nauki, fotograficzny,

dokumentacji i łączności z czytelnikami. Pismo miało około trzydzieści ko-

lumn, podzielonych na sekcję ogólną (drukowana na białym papierze), „Eko-

nomię i rynek” (sekcja zielona), „Prawo co dnia” (sekcja żółta) i sobotni „Plus-

-minus” drukowany pierwotnie jako samodzielny dodatek na papierze koloru

łososiowego (wcielony do sekcji ogólnej w 2002 roku). Integralną częścią

gazety były dodatki „Tele”, uruchomiony w 2005 roku magazyn dla kobiet

„Piąta Aleja”, codzienna „Dobra Firma”, dodatek dotyczący rynku budowla-

nego, kolorowy „Magazyn”. „Rzeczpospolita” drukowała ponadto różnorodne

wkładki tematyczne, które prócz okazjonalnych tekstów, upowszechniały

reklamę.

Od 15 października 2007 roku „Rzeczpospolita” jako ostatnia ogólno-

polska gazeta zmieniła swój duży format (broadsheet) na mały (compact).
Upodobniła się zatem do innych pism obecnych na polskim rynku prasowym.

„Rzeczpospolita” w całych swych dziejach najwyższą sprzedaż osiągnę-

ła w 1988 roku. Wynosiła ona 240 tysięcy egzemplarzy. Później jednak sprze-

daż zaczęła spadać i w 1990 roku oscylował wokół 200 tysięcy egzemplarzy.

W 2005 roku było to 180 tys. egz., a w I połowie 2009 roku — spadła poniżej

150 tys. egz. (por. tab. 2).

„Rzeczpospolitą” czytają przede wszystkim osoby dorosłe (najliczniejszą

grupą czytelników są osoby w wieku 45–54 lat — ok. 25%), dominują miesz-

kańcy dużych miast (ponad 50%), legitymujący się wyższym wykształce-

niem (ponad 60%)16.

15 „Press” 2009, nr 6, s. 8.
16 Profile czytelnictwa dzienników ogólnotematycznych, „Dzienniki” (Dodatek do miesię-

cznika „Press”) 2006, nr 12, s. 6.



343

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

„Dziennik. Polska — Europa — Świat”

Początków krótkich i dość burzliwych dziejów „Dziennika” można

upatrywać w sukcesie innych czasopism niemieckiego koncernu prasowego

Axel Springer Polska — „Newsweeka” i „Faktu”. Choć analitycy nie wróżyli

im powodzenia wdarły się one na nasycony i sukcesywnie malejący polski

rynek prasowym przebojem zajmując jedną z dominujących pozycji wśród

czasopism opinii („Newsweek”) lub też niemal zdominowały segment tablo-

idów („Fakt”).

Niemiecki wydawca zachęcony tym sukcesem rozpoczął zatem przygo-

towania do zmajoryzowania kolejnego segmentu rynku — opiniotwórczych

gazet informacyjno-publicystycznych. Jednym z istotniejszych elementów tych

przygotowań było przeprowadzenie badań dotyczących orientacji ideowej

i preferencji politycznych potencjalnej grupy czytelników, jakimi mieli być

w miarę młodzi i zamożni mieszkańcy dużych miast. Z badań tych wynikało,

że ponad 60% takich osób w wyborach parlamentarnych z 2005 roku opo-

wiedziało się za PO oraz PiS. Elektorat ten — jak to zinterpretowali twórcy

„Dziennika” — „opowiadał się za lustracją, ideą IV RP — choć różnie rozu-

mianej — za oczyszczeniem życia publicznego, za pozbyciem się pozosta-

łości po Rywinie”17.

Ta b e l a  2

 Nakłady i sprzedaż „Rzeczpospolitej” w latach 1995–2009

* Dane szacunkowe.
Źródło: komunikaty ZKDP z lat 1995–2009 o wysokości nakładów i dystrybucji pism kontrolowanych przez
ZKDP.

Rok
Nakład

(w tys. egz.)

Sprzedaż

(w tys. egz.)

1995 273 231

2000 263 203

2005 244 182

2007 222 164

2008 bd 161

2009 bd   146*

17 Pępowina. Z Robertem Krasowskim, redaktorem naczelnym „Dziennika”, rozmawia

Renata Gluza, „Press” 2007, nr 3, s. 35.



344

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Chociaż wyniki tych badań z biegiem czasu przesądziły o zawartości

i orientacji ideowej „Dziennika”, pierwotnie jego redaktor naczelny był bar-

dziej wstrzemięźliwy w określaniu linii politycznej nowego pisma. W pierw-

szym numerze swej gazety wydanym 18 kwietnia 2006 roku Robert Krasow-

ski zapowiedział bowiem, że „Dziennik” będzie pismem ciekawym, bezstron-

nym i rzetelnym. „Nie mamy żadnej misji — pisał — nikogo nie chcemy

pouczać, nikogo nie zamierzamy wychowywać”. Redaktor naczelny zapew-

niał, że „Dziennik” nie będzie forsować konkretnych poglądów, ale opowia-

dać się będzie za demokracją, wolnością, praworządnością, rynkiem i opcją

prozachodnią. Jego atutami miały być „wysmakowana szata graficzna”,

świetni dziennikarze, najwybitniejsi polscy i zachodni intelektualiści, najlep-

si fotoreporterzy i graficy18.

Deklaracje te znalazły częściowe potwierdzenie. Bez wątpienia jednym

z ważnych atutów „Dziennika” była nowatorska, zdominowana niebieskim

kolorem, szata graficzna. Dzięki temu pod względem graficznym „Dziennik”

przypominał inną springerowską konserwatywną niemiecką gazetę „Die

Welt”.

Początkowo w różnej formie w „Dzienniku” pracowało około dwustu

osób. Pozyskano do współpracy przede wszystkim dziennikarzy wywodzą-

cych się z kolejnych edycji „Życia”19. O ideowym obliczu „Dziennika” prze-

sądzali Robert Mazurek, Igor Zalewski, Jerzy Jachowicz, Jan Wróbel, Maciej

Rybiński i Cezary Michalski. Na dobrą sprawę jednolicie prawicowemu cha-

rakterowi gazety przeczyć mógł tylko pozyskany z „Polityki” Jerzy Pilch, któ-

ry — jak to stwierdził redaktor naczelny — razem z Mazurkiem, Zalewskim

i Wróblem „z prawicy zrobił sobie chłopca do bicia”20. Jeśli opinia ta mogła

mieć jakieś uzasadnienie wobec Pilcha, trudno było ją odnieść np. do Wróbla

zaliczającego siebie do „grona wiarusów prawicy, którzy czasem z wiatrem,

ale częściej pod wiatr trzymali sztandar Polski narodowej, katolickiej, kon-

serwatywnej”21.

Początkowo polityczne sympatie pisma definiował też fakt, że na jego

łamach chętnie wypowiadali się prominentni przedstawiciele PiS, w tym bra-

cia Kaczyńscy. Jeszcze dobitniej zaprezentował sympatie te Michał Karnow-

ski tekstem Jarosław Kaczyński chce być żelaznym kanclerzem IV RP22, czy

też Maciej Rybiński w felietonie umieszczonym na pierwszej kolumnie „Dzienni-

18 R. K r a s o w s k i, Ciekawie, rzetelnie i bezstronnie, „Dziennik” z 18 IV 2006.
19 O wpływie w polskich mediach dawnych dziennikarzy „Życia” zob. A. N i z i o ł e k,

Misja w szponach rynku, „Press” 2006, nr 5.
20 Pępowina, s. 36.
21 Nam nie depczą. Poszedłem do dziennikarstwa, żeby walczyć z Adamem Michnikiem

i jego kliką. Z Janem Wróblem, publicystą „Dziennika” rozmawia Jarosław Murawski, „Press”
2008, nr 4, s. 28.

22 „Dziennik” z 19 I 2007.



345

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

ka”, a noszącym tytuł Koniec Polski Kiszczaka i Michnika23. Fiasko koncepcji

wspólnych rządów PO oraz PiS przesądziło, że „Dziennik” odstąpił od swej

pierwotnej formuły i określił się mianem pisma konserwatywnego24.

Orientacja polityczna „Dziennika”, choć istotna, nie mogła jednak prze-

sądzić o rynkowym sukcesie nowej gazety Springera. Niemiecki wydawca tyl-

ko w 2006 roku przeznaczył na reklamę „Dziennika” około 75 milionów zło-

tych. Inną, równie ważną formą pozyskania czytelników była bardzo niska

cena „Dziennika”. W związku z tym podstawowy konkurent springerowskie-

go pisma — „Gazeta Wyborcza” obniżyła cenę o 25%. W 2006 roku oba dzien-

niki kosztowały tyle samo — 1,5 złotego. Cenę „Dziennika” zaczęto stopnio-

wo podnosić od 2007 roku.

Pierwsze numery „Dziennika” wydano podobno w nakładzie 800 tys. egz.,

z czego sprzedano 350 tys. egz. Średni nakład „Dziennika” w 2006 roku wy-

nosił 400 tys. egz., a sprzedaż blisko 217 tys. egz.25 Z badań prowadzonych

przez redakcję wiadomo, że w owym czasie czytelnikami były przede wszyst-

kim osoby młode i dobrze wykształcone, które wcześniej raczej nie kupo-

wały gazet.

Przeciętna objętość pisma wynosiła około sześćdziesiąt kolumn podzie-

lonych na działy „Polityka”, „Świat”, „Wydarzenia”, „Ekonomia”, „Nauka”,

„Komentarze i opinie”, „Kultura”, „Styl”, „Sztuka życia”, „Relaks i Sport”.

Wydawano też dodatki — przeniesiony z „Faktu” i wydawany w środę „Ty-

godnik Idei Europa”26, piątkową „Kulturę” i sobotni dodatek dla kobiet „Życie

jest piękne” (ukazywał się jedynie cztery miesiące). Dość szybko układ do-

datków „Dziennika” zaczął odpowiadać harmonogramowi dodatków „Gazety

Wyborczej”. „Dziennik” oferował zatem niemal to wszystko, co można było

znaleźć w gazecie Michnika z wyjątkiem informacji lokalnych i rozbudowa-

nej publicystyki, ale i ten niedostatek zaczęto niwelować w końcu 2006 roku,

mutując gazetę dla Warszawy i innych dużych miast Polski. Inną formą pro-

mocji springerowskiego pisma były liczne gadżety: płyty CD, DVD, książ-

ki itp.27

Kosztowna kampania promocyjna, ogromne zatrudnienie, promocyjne

ceny reklam drukowanych w „Dzienniku” spowodowały, że nowe pismo

przynosiło duże straty. Zaistniało na rynku, ograniczyło zyski Agory, posze-

rzyło grupę osób sięgających po dzienniki, ale nie spowodowało spadku ilości

czytelników „Gazety Wyborczej”. Badania czytelnictwa wykazały natomiast

23 „Dziennik” z 10 I 2007.
24 Cyt. za: „Polityka” 2006, nr 23.
25 Komunikat Związku Kontroli Dystrybucji Prasy o wysokości nakładów i dystrybucji

tytułów kontrolowanych przez ZKDP w 2006 roku.
26 Szerzej o tym dodatku w: R. K i m, Początki „Europy”. Intelektualny salon od kuchni,

„Dziennik” z 2–3 II 2008, s. 12–13.
27 Promocji tej zaniechano w maju 2008 roku, co było równoznaczne ze spadkiem

sprzedaży pisma.



346

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

zjawisko współczytelnictwa „Dziennika” i „Gazety Wyborczej” przy jedno-

czesnym spadku sprzedaży gazet lokalnych.

Pozycja „Dziennika” uległa zachwianiu po zwycięskich dla PO wyborach

parlamentarnych z 2007 roku. Pismo, ku zaskoczeniu czytelników, choć

otwarcie nie wspierało rządu Donalda Tuska, to jednak zaczęło się dystan-

sować wobec PiS. Wobec tak istotnej zmiany polityki redakcyjnej wśród

dziennikarzy gazety zaczęła nawet krążyć pogłoska jakoby jej nowym re-

daktorem naczelnym ma zostać Tomasz Lis. Reakcja na te pogłoski była co

najmniej zaskakująca. W tekście opublikowanym na 15 kolumnie wydania

warszawskiego „Dziennika” pierwsze litery kolejnych wierszy ułożyły się

w niezbyt wybredne hasło: Wała Tomaszowi Lisowi28.

W następnym wydaniu „Dziennika” wydawca przeprosił za ten wybryk.

Dużo istotniejsze było jednak to, że do opinii publicznej dotarł jednoznaczny

sygnał o fiasku starcia z „Gazetą Wyborczą”. „Dziennik” tylko w niewielkim

stopniu zagroził jej pozycji, a jego wydawca zaczął poszukiwać nowej for-

muły redakcyjnej pisma. Zewnętrznym tego przejawem było uruchomienie

22 maja 2007 roku codziennego 16-kolumnowego dodatku „The Wall Street

Journal Polska”. „Dziennik” przybrał zatem charakter pisma nie tylko infor-

macyjno-publicystycznego, ale i ekonomicznego, a to nieuchronnie musiało

prowadzić do kolizji z „Rzeczpospolitą”.

Mimo złagodzenia politycznej retoryki i poszerzenia zawartości o treści

ekonomiczne, gazeta nieustannie traciła czytelników. W 2007 roku średnie

nakłady jednorazowe „Dziennika” wynosiły 304 tys. egz., a sprzedaż — nie-

spełna 190 tys. egz. Pierwsze miesiące 2008 roku były jeszcze gorsze. Za-

pewne dlatego Springer Polska podpisał umowę z wydawnictwem Infor, na

mocy której egzemplarze „Dziennika” były bezpłatnie dołączane do „Gazety

Prawnej”. Tą drogą upowszechniano 43 tys. egz. „Dziennika”. Chociaż w ca-

łym 2008 roku średnie „upowszechnianie płatne” „Dziennika” wynosiło 154 tys.

egz. to poprzez sprzedaż komisową i prenumeratę dystrybuowano jedynie

niespełna 90 tys. jego egzemplarzy29. Było to zatem zdecydowanie mniej niż

150 tys. egz. — wielkość, która według wydawcy, miała gwarantować ren-

towność pisma.

Spadek zainteresowania gazetą wynikał nie tylko z dość szybko zmie-

nianej formuły programowej i zawartości, ale też związany był z, dotyka-

jącym wszystkie media, kryzysem gospodarczym zapoczątkowanym w 2008

roku „Dziennik” pozyskiwał relatywnie mało środków pochodzących z re-

klam, znaczna ich część publikowana była w pakietach razem z „Faktem”,

udzielano na nie nawet 70% rabatu. Nie tylko zakłócało to wizerunek pisma,

ale podważało jego materialną egzystencję30.

28 Por. Rice krytykuj Moskwę za „szantaż gazowy”, „Dziennik” z 24 X 2007, s. 15.
29 „Press” 2008, nr 9, s. 8.
30 Por. M. Ko w a l c z y k, Korekta ambicji, „Press” 2008, nr 3.



347

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Okazało się ponadto, że pismo sukcesywnie traciło zakładaną grupę

młodych czytelników. Konserwatyzm publikowanych treści, ale też dobór

dołączanych do gazety dodatków spowodował, że coraz częściej sięgały po

nią osoby w wieku powyżej 54 lat, a zatem mało pożądane przez reklamo-

dawców31. Jeśli dodamy do tego, że w „Dzienniku” dochodziło coraz częściej

do niewybrednych, personalnych ataków na dziennikarzy z „Gazety Wybor-

czej” i „Rzeczpospolitej”32, stwierdzić można, że stał się on dla swego wydaw-

cy kłopotliwym balastem.

W początkach 2009 roku koncern Axel Springer Polska przyjął bardzo

ciekawą strategię biznesową. Z jednej strony zainteresowano się ofertą Mi-

nisterstwa Skarbu oferującego udziały w PPW Rzeczpospolita, z drugiej zaś

— rozmawiano z wydawnictwem Infor o ewentualnej sprzedaży „Dziennika”.

Można przypuszczać, że gdyby niemiecki wydawca kupił „Rzeczpospolitą”

połączyłby ją z „Dziennikiem”.

Do takiej transakcji jednak nie doszło, a więdnący „Dziennik” trafił

ostatecznie w ręce Ryszarda Pieńkowskiego33. W początkach czerwca 2009

roku oficjalnie ogłoszono fuzję „Dziennika” i „Gazety Prawnej”34. W owym

czasie sprzedaż tych tytułów wynosiła odpowiednio: 75 i 67 tys. egz.

Axel Springer Polska wniósł aportem do spółki Infor Biznes (wydawca

„Gazety Prawnej”) „Dzienniki” i portal Dziennik.pl.35 W zamian strona nie-

miecka otrzymała 49% udziałów w spółce. Decyzja wydawcy zaskoczyła

dziennikarzy „Dziennika”. Z funkcji redaktora naczelnego pisma zrezygno-

wał Robert Krasowski, którego zastąpił były szef „Newsweek Polska” Michał

Kobosko. Latem 2009 roku w „Dzienniku” zatrudniano jeszcze na etatach oko-

ło 150 osób, z czego nowa spółka była gotowa przejąć około setki. Kilku

dziennikarzy, zwolnionych z „Dziennika”, trafiło do „Polski” (m.in. Piotr Za-

remba, Anna Wojciechowska, Maciej Walaszczyk), inni pozostali bez pracy.

Tylko niektórzy z nich, m.in. Jerzy Pilch i Jan Rokita, otrzymali sowite od-

prawy. Wydawca obniżył dziennikarskie pensje o 20–30%. Wcześniej znacz-

nie odbiegały one od ogólnie przyjętych stawek i oscylowały w granicach

6–14 tys. zł. Nowy wydawca podjął ponadto działania oszczędnościowe:

zrezygnował z dołączania do gazety kosztownych gadżetów, podniósł cenę

egzemplarzową do 2 złotych.

Od 14 września 2009 roku do rąk czytelników zaczęło trafiać nowe pis-

mo zatytułowane „Dziennik. Gazeta Prawna. Prawo–polityka–biznes”. W no-

31 Pępowina, s. 35
32 M. Ko w a l c z y k, To jest ohydne, „Press” 2009, nr 3, s. 12, Nam nie depczą, s. 30.
33 Szerzej o tym wydawcy zob. m.in.: K. L u b e l s k a, Obywatel Pieńkowski, „Polityka”

2009, nr 32.
34 Komunikat AS Polska o zmianach w „Dzienniku”, „Dziennik” z 3 VI 2009, s. 9.
35 R. Pieńkowski liczył, że dzięki tej fuzji znacznie powiększy się liczba realnych użytkow-

ników wortalu Inforu Biznes, finanse, prawo i stanie się on trzecim (po Money.pl i Bankier.pl)
polskim internetowym serwisem ekonomicznym.



348

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

wej gazecie dawny „Dziennik” utrzymał się jako samodzielny, liczący zwykle

20 kolumn, biały grzbiet o charakterze ogólnoinformacyjnym, choć zdomi-

nowany treściami ekonomicznymi. Z „Gazety Prawnej” przejęto, wydawany

na łosiowym papierze, grzbiet ekonomiczny „Forsal” oraz żółte kolumny

prawne. Wydawnictwo zamknęło większość dodatków — m.in. „The Wall

Street Journal Polska”, bowiem „Gazeta Prawna” miała już wcześniej pod-

pisaną umowę uprawniającą ją do publikowania po polsku niektórych arty-

kułów pochodzących z tej amerykańskiej gazety i wydawała własny dodatek

„Financial Times”. Utrzymano natomiast inne dodatki „Dziennika”: „Program

TV”, „Kultura”, „Magazyn”, „Podróże”. Nadto do nowego tytułu dołączano

dawny dodatek „Gazety Prawnej” zatytułowany „Moja Firma”. Nowe pismo

kosztowało 2 zł 40 gr, a zatem było droższe od „Dziennika”, ale tańsze od

byłej „Gazety Prawnej” i „Rzeczpospolitej”. Ze wstępnych danych z września

i października 2009 roku wynikało, że „Dziennik. Gazetę Prawną” druko-

wano w ilości 145 tys., z czego płatnie dystrybuowano 100–110 tys. egz. Było

to zatem o ok. 50 tys. egz. mniej niż miały samodzielnie wydawany „Dzien-

nik” i „Gazeta Prawna”. O dalszych losach tej gazety przesądzą zapewne

dopiero wyniki sprzedaży z 2010 roku.

Opinie o przyczynach upadku „Dziennika” były podzielone. Wśród

dziennikarzy przeważał pogląd, że redakcja pisma zbyt jednoznacznie opo-

wiedziała się za rządem Kaczyńskiego, a gdy ten przegrał wybory parlamen-

tarne — za szybko zaczęła dystansować się wobec PiS. Zdezorientowało to

czytelników oczekujących jasnych i stałych deklaracji politycznych36.

Bardziej uzasadniony wydaje się pogląd, że „Dziennik” nie sprostał wy-

maganiom rynku. Biorąc pod uwagę metody działania koncernu Axel Sprin-

ger w Polsce, dyktowane przede wszystkim chęcią osiągania zysku, nie był

on zainteresowany dalszym wydawaniem gazety przynoszącej jedynie straty.

„Dziennik” potraktowano jak każde inne pismo koncernu, zaś kwestie jego

politycznej czy kulturotwórczej roli miały drugorzędne znaczenie.

„Super Express” i „Fakt”

W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku niekwestiono-

wany sukces wydawniczy odniósł „Super Express”. Pismo to wyrosło

z „Expressu Wieczornego”, a bodaj najważniejszym twórcą jego sukcesu był

Grzegorz Lindenberg.

36 Najdobitniej opinię tę wyrazili Mariusz Janicki i Wiesław Władyka w tekście Przepa-

dek „Dziennika”, „Polityka” 2009, nr 24.



349

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Zwartość pisma ulegała stopniowej ewolucji. Choć w początkach lat

dziewięćdziesiątych XX wieku pismo Lindenberga mogło nieco szokować,

nie odbiegało radykalnie od innych gazet informacyjnych (zwłaszcza lokal-

nych). Wyróżniał je zdecydowanie apolityczny charakter oraz koncentrowa-

nie się na sensacji i tematyce obyczajowej. Głównym źródłem sukcesu pisma

okazała się jednakże nie jego treść, ale konkursy organizowane przez re-

dakcję.

Już w 1994 roku „Super Express” pod względem nakładu był drugim

polskim pismem codziennym. Najwyższą popularność dziennik odnotował

w 1998 roku, kiedy wychodził w nakładzie przekraczającym pół miliona

egzemplarzy (z czego sprzedawano 381 tysięcy). W kolejnych latach nakład

i sprzedaż „Super Expressu” stopniowo malały. Tendencji tej nie udało się

powstrzymać często zmieniającym się redaktorkom naczelnym — Katarzynie

Nazarewicz (1997), Izabeli Jabłońskiej (1998–2000) i Ewie Jarosławskiej

(2001–2002).

Malejące zainteresowanie dziennikiem zachęciło wydawcę do korekty

treści. W 2002 roku ograniczono wątki sensacyjne, a rozbudowano dział

informacji codziennej. Jak stwierdził prezes ZPR Zbigniew Benbenek „Super

Express” miał stać się gazetą „bardziej aspirującą, co nie znaczy, że nie bę-

dzie rozrywkowy i lekki”37. Choć dziennik wzorował się na doświadczeniach

z Ameryki Łacińskiej, gdzie taki typ prasy odnosił sukcesy, sprzedaż nadal

spadała i w 2005 roku wynosiła 216 tysięcy egzemplarzy, a w 2009 roku —

około 190 tys. egz. Spadek rentowności pisma spowodował likwidację oddzia-

łów terenowych, a około 500 osobową redakcję odchudzono o 100 etatów.

Negatywnym tendencjom starali się przeciwdziałać kolejni redaktorzy

naczelni dziennika — Mariusz Ziomecki (2003–2006), Tomasz Lachowicz

(2006–2007) i Sławomir Jastrzębowski38. Pod męskim kierownictwem „Express”

powrócił do pierwotnej formuły, a gdy pojawiła się konkurencja w postaci

innej ogólnopolskiej bulwarówki, sensacja, plotka, a niekiedy dziennikarska

prowokacja stały się wizytówką tego dziennika. Nie była to jednak nowa

koncepcja programowa, ale powtarzanie tego, co robił springerowski „Fakt”.

„Fakt” pojawił się 22 października 2003 roku. Studia nad jego koncep-

cją i działania przygotowawcze rozpoczęto ponad rok wcześniej. Choć przed-

sięwzięcia tego typu są kosztowne, stanowią stałą praktykę niemieckiego

wydawnictwa Axel Springer.

W pierwszym numerze „Faktu” redaktor naczelny Grzegorz Jankowski

przedstawił się czytelnikom jako przeciętny Polak, który choć boryka się

z codziennymi kłopotami, to dba o rodzinę i nie unika drobnych przyjemności.

37 „Super Express” ograniczył m.in. używanie koloru czerwonego i czarnego na rzecz błę-
kitu. Zob. A. B ł a s z c z y k, Kuszenie czytelników i reklamodawców, „Rzeczpospolita” z 4 IV 2002.

38 W latach 2003–2007 zastępca redaktora naczelnego „Faktu”.



350

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Swojski redaktor naczelny redagował swojską gazetę. Zapewniał czy-

telników, że jest to gazeta: „... kolorowa, łatwa w lekturze. Jest po prostu

nowoczesna. Nie zamęcza dziesiątkami reklam, nie przeraża wielkimi tek-

stami, które wymagają wielu godzin, by je przeczytać”39. „Fakt” był zatem

pierwotnie — cytując prezesa Axel Springer Polska Wiesława Podkańskiego

— „tabloidem w wersji soft”40.

„Fakt” oferował trzydzieści kolorowych kolumn. Szatę graficzną, a nie-

kiedy i treść pisma oceniali konsultanci z Niemiec. W „Fakcie” używano pro-

gramów edytorskich opracowanych dla potrzeb „Bilda”. Każdego dnia dzien-

nik wzbogacano 12-stonicowym dodatkiem np. „Ekstra Sport”, „Auto”,

„Wiedza”, „Czytadło”, „Magazyn”. W czwartki dołączano do pisma 60-stro-

nicowy dodatek telewizyjny.

Istotnym odstępstwem od reguły prasy bulwarowej był dodatek „Idee”

przekształcony następnie w „Europę. Tygodnik idei”. Publikowano w nim

wypowiedzi i teksty najbardziej znanych polskich humanistów, równie chęt-

nie cytowano w nim europejskich polityków i komisarzy UE.

Zawartość „Faktu”, choć istotna, nie była jedynym czynnikiem, który

zadecydował o jego sukcesie. Przyczyniły się do niego również niska cena

(w pierwszych trzech miesiącach edycji wynosiła ona zaledwie 1 złoty), osza-

cowana na około 20 milionów złotych kampania promocyjna, którą przepro-

wadzono w 2003 roku oraz zabawy i konkursy prasowe („Faktogra”, „Zło-

tobranie”, „Co za numer”). Dlatego też w pierwszym roku edycji „Fakt” przy

nakładzie 714 tysięcy egzemplarzy sprzedawał 437 tysięcy41. W 2004 roku

nakład osiągnął 786 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż — 535 tysięcy. Rok póź-

niej sprzedaż nieco spadła (do 519 tysięcy przy nakładzie 721 tysięcy egzem-

plarzy). Podobnie było w kolejnych latach, choć „Fakt”, tak jak inne polskie

gazety, odczuł skutki kryzysu ekonomicznego. W 2009 roku sprzedaż tego

pisma spadła poniżej 0,5 mln egz., ale i tak była najwyższa wśród wszystkich

polskich dzienników.

Szczegółowe badania wykazały bardzo wysoki — wynoszący ponad 40%

— stopień współczytelnictwa „Faktu” i „Super Expressu”. Okazało się ponad-

to, że pod względem parametrów demoskopijnych czytelnicy obu dzienni-

ków stanowią niemal identyczną grupę42.

W pierwszych miesiącach funkcjonowania „Faktu” wzrosła liczba osób

sięgających po dzienniki. Jednak z biegiem czasu dał się zauważyć spadek

sprzedaży „Super Expressu” i, w mniejszym stopniu, codziennej prasy lokal-

39 G. J a n k o w s k i, Witam Was, „Fakt” z 22 X 2003.
40 Cyt. za: M. J a n i c k i, Nowy „Fakt” prasowy, „Polityka” 2003, nr 25. O formule wydaw-

niczej tego dziennika zob. też W. W ł a d y k a, Tani „Fakt”, „Polityka” 2003, nr 46.
41 Najwyższą sprzedaż wynosząca 1,3 miliona egzemplarzy osiągnął numer „Faktu”, do

którego dołączono płytę Michała Wiśniewskiego.
42 Dzienniki. Dodatek do „Pressu” 2005, nr 2.



351

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

nej. W 2004 roku Axel Springer, według danych cennikowych, wydał na

promocję „Faktu” ponad 30 milionów złotych. Było to dwa razy więcej niż

w wypadku „Super Expressu”. Jeśli dodamy do tego nieustanne konkursy

prasowe trudno się dziwić, że „Super Express” ciągle tracił czytelników43.

Rywalizacja bulwarowych gazet stopniowo doprowadziła do upodobnie-

nia ich szaty graficznej i treści. Najważniejszym ich elementem były fotogra-

fie, krzykliwe nagłówki i zestawione w szokujących kolorach kontry i aple.

Gazety operowały krótkimi, kilkuzdaniowymi tekstami. Przy okazji radyka-

lizowano ton wypowiedzi, operowano populistyczną retoryką (zwłaszcza

„Fakt”). Rozpoczęto wojnę z władzą, występując z pozycji oburzonych oby-

wateli, niekiedy skutecznie, domagano się, by politycy zrezygnowali z nie-

których przywilejów44.

Nawet pobieżny przegląd „Faktu” i „Super Expressu” skłania do wnio-

sku, że specjalizują się one w uproszczonym, by nie powiedzieć trywialnym

opisie Polski i świata. Odwołują się do zastanych stereotypów i rozpalają emo-

cje. Obserwując ewolucję prasy polskiej, można przypuszczać, że tendencja

ta w jakiś stopniu dotyka także inne dzienniki informacyjno-publicystyczne.

„Trybuna” i „Nasz Dziennik”

Kończąc przegląd ogólnopolskich dzienników informacyjno-publicy-

stycznych wypada zwrócić uwagę na „Trybunę” i „Nasz Dziennik”. Gazety

te nie należą do ZKDP dlatego też w tym wypadku pisząc o ich nakładach

i upowszechnianiu można jedynie odwoływać się do enigmatycznych i mało

precyzyjnych deklaracji wydawców.

„Trybuna” wyrosła z „Trybuny Ludu” — organu Komitetu Centralnego

Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Ostatni numer „Trybuny Ludu” uka-

zał się w sobotę 27 stycznia 1990 roku, a od 29 stycznia wychodziła „Trybuna

Kongresowa”. Gazetę tę wydawano do 12 lutego 1990 roku — następnego dnia

pojawiła się „Trybuna”.

Pierwszym redaktorem naczelnym „Trybuny” został Marek Siwiec, a po

nim funkcję tę objął Dariusz Szymczycha zastąpiony w lipcu 1997 roku przez

Janusza Rolickiego. Nowy redaktor, obejmując funkcję, stwierdził, że „«Trybu-

na» musi być gazetą walczącą”, to znaczy broniącą ludzi i epoki PRL45. Pod

43 Szerzej o tym dzienniku zob. m.in. R. F i l a s, Rynek prasy codziennej przed „Faktem”
i z „Faktem”, „Zeszyty Prasoznawcze” 2005, nr 3–4.

44 J. P a r a d o w s k a, Super Fakt, czyli polityka bulwarowa, „Polityka” 2004, nr 37; M. B u-
d n y, Fakty i kłamstwa, tamże 2005, nr 25.

45 Zmartwychwstanie gazety. (Z Januszem Rolickim p.o. redaktora naczelnego „Trybu-

ny” rozmawia Jan Jacewicz), „Dziś” 1997, nr 10.



352

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

kierownictwem Rolickiego „Trybuna” zaostrzyła ton wypowiedzi, co przyspo-

rzyło jej czytelników, ale odstręczyło reklamodawców46.  Gdy okrzepła SLD

i rozpoczęły się nieformalne przygotowania do kampanii prezydenckiej, do-

szło do konfliktów w kierownictwie redakcji. Rolicki zwolnił w sierpniu 1999

roku swoich zastępców47. Jednak pół roku później i on utracił stanowisko

— od stycznia 2000 roku szefem „Trybuny” został Andrzej Urbańczyk, rzecz-

nik klubu parlamentarnego SLD. Jedną z pierwszych jego decyzji było przy-

wrócenie do pracy usuniętych wcześniej zastępców redaktora naczelnego —

Wojciecha Pileckiego i Piotra Łapy.

Urbańczyk pełnił funkcję do połowy kwietnia 2001 roku, kiedy to

kolejnym redaktorem naczelnym „Trybuny” został Wojciech Pilecki. Jemu

również nie udało się zbyt długo pełnić tych obowiązków — został odwołany

przez wydawcę z końcem października 2002 roku. Kolejnym redaktorem

pisma został Marek Barański, były zastępca redaktora naczelnego tygodnika

„Nie”. Na stanowisku pozostał do 2005 roku, kiedy na jedenaście miesięcy

zastąpił go Wiesław Dębski. Barański wrócił na fotel redaktora naczelnego

„Trybuny” w czerwcu 2006 roku, by dwa lata później ponownie przekazać tę

funkcję Wiesławowi Dębskiemu.

W porównaniu z ponadpółmilionowym nakładem, jaki „Trybuna Ludu”

osiągnęła w 1988 roku, „Trybuna” miała niewielką grupę czytelników. W la-

tach 1990–1992 jej nakłady nieznacznie przekraczały 100 tys. egz., ale liczba

zwrotów wynosiła ponad 50%. W latach 1993–1997 redakcja deklarowała na-

kład 100–120 tys. egz. w wydaniach codziennych i ponad 200 tys. w wy-

daniach magazynowych. Liczba zwrotów w owym okresie nie uległa istot-

nym zmianom. Według zweryfikowanych danych w latach 1999–2001 nakład

„Trybuny” wynosił około 100 tysięcy egzemplarzy, a sprzedawano połowę

z nich. Od 2002 roku nakład i sprzedaż pisma sukcesywnie malały, by

w 2005 roku wynosić odpowiednio 77 tys. i 22 tys. egz. Według deklaracji

wydawcy w 2009 roku „Trybuna” wychodziła w nakładzie 50 tys. egz. Wiel-

kości sprzedaży nie podawano, choć spekulowano, że wynosiła ona ok. 10 tys.

egz.48

W zależności od kondycji finansowej pismo uruchamiało lub likwido-

wało regionalne edycje lub mutacje. Zapewne także z powodu braku stabil-

ności finansowej „Trybuna” miała ubogą szatę graficzną i ograniczone do

minimum działy poświęcone rozrywce i kulturze.

Reklamy w piśmie były nieliczne, niewiele było też ogłoszeń drobnych,

dość często pojawiały się natomiast nekrologi osób odgrywających ważne

role społeczne w epoce PRL.

46 Szerzej na ten temat zob.: „Press” 1998, nr 2.
47 Cysorz na lewicy (Rozmowa z byłym zastępcą redaktora naczelnego „Trybuny” W. Pi-

leckim), „Gazeta Wyborcza” z 10 VIII 1999.
48 Por. K. Wr o n o w s k a, „Trybuna” kończy żywot. Za długi, „Dziennik” z 18–19 VII 2009,

s. 5.



353

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

„Trybuna” przestała ukazywać się 5 grudnia 2009 roku. Choć prezes

spółki Ad Novum wydającej dziennik Arkadiusz Ostrowski zapowiadał wzno-

wienie pisma po znalezieniu inwestora, zapewnienia te wydawały się mało

realne. Nad „Trybuną” ciążył narastający latami dług wobec drukarni — Do-

mu Słowa Polskiego. W 2009 roku wynosił on 12,5 mln zł.

Względy demograficzne przesądziły, że pismo lewicy wspominające

z nostalgią PRL sukcesywnie traciło czytelników. Z badań socjologicznych

wiadomo bowiem, że „Trybunę” najchętniej czytały osoby w wieku ponad

54 lat — stanowiły one około 40% wszystkich czytelników (średnia dla wszyst-

kich gazet informacyjno-publicystycznych wynosiła 23%). Osoby młode nie-

zbyt chętnie sięgały po pismo lewicy — było ich zaledwie 8% (średnia dla

wszystkich gazet wynosiła 22%).

Inne pismo o zdecydowanej orientacji ideowo-politycznej to „Nasz Dzien-

nik”, związany z Radiem Maryja ojca Tadeusza Rydzyka. „Nasz Dziennik”

powołano 29 stycznia 1998 roku. Pierwsze numery pisma w celach reklamo-

wych rozkolportowano w nakładzie około 300 tys. egz. Późniejsze jego na-

kłady i wielkość kolportażu nie są znane, choć spekulowano, że nakład prze-

kraczał 100 tys. egz.

Dziennik wydaje spółka Spes zarejestrowana w Rembertowie pod ad-

resem klasztoru sióstr loretanek. Tam też mieści się redakcja pisma. Jedynym

udziałowcem spółki jest Ewa Sołowiej, a szefem zarządu jest Marcin Nowina-

-Konopka.

Choć treść „Naszego Dziennika” nie była szerzej analizowana, to nawet

po wyrywkowej lekturze trudno pozostać obojętnym na język, jakiego używa

to pismo49. „Nasz Dziennik” nieustannie poszukuje wrogów Kościoła, Polski,

Radia Maryja i ojca Tadeusza Rydzyka. Demaskuje różnorodne spiski, taj-

nych agentów dawnej i obecnej policji politycznej, zarzuca mniejszościom na-

rodowym wykradanie polskiego majątku. Treści te nie do końca poddają się

racjonalnym ocenom. Można zatem jedynie zacytować arcybiskupa Józefa

Życimskiego, który podczas spotkania z kapłanami pracującymi na ziemi

chełmskiej porównał tę gazetę do „Słowa Powszechnego”50. W innej zaś wy-

powiedzi biskup stwierdził, że „«Nasz Dziennik» ma tyle wspólnego z kato-

licyzmem, ile miała «Trybuna Ludu» z klasą robotniczą”51.

49 W „Naszym Dzienniku” pojawia się nawet poezja, którą można określić mianem
społecznie zaanga-żowanej. Zob. Z. P i e t r a s i k, Polska do rymu, „Polityka” 2001, nr 7.

50 Cyt. za: Łączy wiarę z patologią, „Rzeczpospolita” z 27 I 2003.
51 Cyt. za: „Gazeta Wyborcza” z 25–26 IX 2004.



354

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Gazety ekonomiczne i sportowe

Na polskim rynku prasowym oprócz dzienników ogólnoinformacyjnych

funkcjonują też dzienniki treści specjalnej. Grupa tych pism jest niewielka

dlatego też połączmy w jedną całość tak różne tytuły, jak prasa ekonomiczna

i sportowa.

Charakteryzując funkcjonowanie dzienników ekonomicznych, trudno

nie zauważyć, że stały się one domeną wydawnictwa Infor Ryszarda Pień-

kowskiego. Szczególne miejsce wśród pism Inforu zajmuje „Gazeta Prawna”.

Początkowo był to tygodnik przekształcony w 2000 roku w gazetę wydawaną

dwa razy w tygodniu. Od października 2002 roku „Gazeta Prawna” stała się

dziennikiem. Choć, jak sugerował tytuł, „Gazeta Prawna” specjalizowała się

w tematyce stanowienia i stosowania prawa, zawierała też dział ekonomicz-

ny oraz biznesowy (rubryki „Gazeta podatkowa”, „Gazeta gospodarka”,

„Rachunkowość”). Wśród pism o podobnym profilu „Gazeta Prawna” osią-

gała najwyższe nakłady wahające się w granicach 120–130 tys. egz. Sprzedaż

kształtowała się na poziomie 70–80 tys. egz., z czego około 60% rozprowa-

dzano w prenumeracie.

W początkach 2006 roku pismo przeszło gruntowną modernizację. W li-

czącej 40–48 kolumn gazecie wyodrębniono nowe działy — „Biznes”, „Podat-

ki”, „Praca” i „Prawo gospodarcze”. Pismo drukowano na żółtym papierze. „Ga-

zetą Prawną” kierował Jarosław Sroka; zatrudniano w niej 80 osób. Jak już

wspominano w 2009 roku „Gazeta Prawna” połączona została z „Dziennikiem”.

Dziennik Inforu rywalizował nie tylko z „Rzeczpospolitą”, ale i z zało-

żonym 14 stycznia 1997 roku „Pulsem Biznesu”. „Puls Biznesu” początkowo

wychodził dwa razy w tygodniu w nakładzie 100 tys. egz. Kierował nim

Andrzej Nierychło, następnie Jacek Ziarno, a po nim Tomasz Siemieniec.

Od 1998 roku „Puls” przekształcono w dziennik, którego sprzedaż wy-

nosiła około 5 tys. egz. Z biegiem czasu dziennik zyskiwał nowych czytel-

ników, tak że w pierwszej dekadzie XXI wieku jego sprzedaż oscylowała

wokół 20 tys. egz. dziennie.

W połowie lat dziewięćdziesiątych powołano „Gazetę Giełdy Parkiet”.

Początkowo dziennik ten wychodził w nakładzie 37 tys. egz., a jego sprzedaż

wynosiła 20 tys. Z biegiem czasu malało jednak zainteresowanie pismem.

Gdy w 2005 roku stało się ono własnością „Rzeczpospolitej”, sprzedawano

10 tys. egz. „Parkietu”.

Najnowszym pismem ekonomicznym jest „Gazeta Podatkowa”, która

należy do Wydawnictwa Podatkowego Gofin z Gorzowa Wielkopolskiego.

Mimo bardzo skromnej szaty graficznej, wychodząca dwa razy w tygodniu

gazeta znajduje 35 tys. nabywców52.

52 Szerzej o tym segmencie polskiej prasy zob. „Magazyn Ekstra” [dodatek do miesięcz-
nika „Press”] 2005, nr 2 i 2005, nr 4.



355

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Równie skromie prezentuje się oferta dzienników sportowych. Najstar-

szy wśród nich jest, wychodzący od 21 maja 1921 roku, „Przegląd Sportowy”.

Po 1989 roku tytuł kupił Zbigniew Niemczycki, by w 1994 roku sprzedać

go koncernowi Jürga Marquarda. „Przegląd” wychodził w owym czasie w na-

kładzie 93 tys. egz., z czego sprzedawano 54 tys. egz.

We wrześniu 1997 roku ten sam wydawca odkupił od francuskiej grupy

kapitałowej Roberta Hersanta krakowską gazetę sportową „Tempo”53. Ta

wychodząca dwa razy w tygodniu gazeta, gdy przejmował je Marquard miała

60 tys. egz. nakładu, a sprzedaż wynosiła 39 tys. egz.

Od 1 stycznia 1999 roku „Przegląd Sportowy” i „Tempo” połączono

w posiadający jedenaście mutacji „Dzienniki Sportowy”. Zabieg ten umoż-

liwił wydawcy znaczną redukcję kosztów. Przed połączeniem obie gazety

miały łącznie 180 tys. egz. nakładu, a sprzedaż — 108 tys. egz. Nakład „Gazety

Sportowej” wynosił natomiast 165 tys. egz., a sprzedaż — 101 tys. egz.

W październiku 2000 roku Marquard podpisał umowę licencyjną

z utworzoną przez dziennikarzy „Sportu” spółką Katowickie Towarzystwo

Kapitałowe „Sport” (KTK). Umowa dotyczyła „realizacji procesu wydawni-

czego” i wynikało z niej, że co prawda Marquard został wydawcą pisma,

ale KTK miało prawo do tytułu, mogło prowadzić samodzielną politykę per-

sonalną oraz utrzymało wpływ na zawartości gazety. „Sport” również miał

bogatą tradycję — pierwszy numer tej gazety ukazał się już w 30 sierpnia

1945 roku. Gdy pismo podjęło współpracę z Marquardem, jego nakład wy-

nosił 37 tys. egz., a sprzedaż — 20 tys. egz.

Z biegiem czasu gazety sportowe traciły na popularności. Wynikało to

nie tylko z ogromnej konkurencji mediów elektronicznych, ale też presji

gazet ogólnoinformacyjnych, wzbogacanych rozbudowanymi dodatkami spor-

towymi. Dlatego też 10 marca 2005 roku Marquard wycofał się ze „Sportu”.

Nakład tej gazety wynosił w owym czasie około 18 tysięcy egzemplarzy,

z czego sprzedawano nieco ponad połowę. Wydawaniem pisma zajęli się

jego dziennikarze — redaktorem naczelnym pisma został Rafał Zaremba.

Wznowiony 11 marca „Sport” wychodził w nakładzie 23 tys. egz., z czego

sprzedawano około 11 tys. egz. Gazeta przybrała charakter regionalny.

Dzień po wycofaniu się ze „Sportu” Marquard dokonał zmian w swoim

drugim dzienniku — zrezygnowano z mutacji „Tempa” oraz przewrócono

nazwę „Przegląd Sportowy”. Dziennik znacznie złagodził ton wypowiedzi.

Jak stwierdził jego redaktor naczelny Roman Kołtoń, pismo zaczęło trakto-

wać czytelnika poważnie i odeszło do formuły sensacyjnej. Nie zaniechano

przy tym krytyki, lecz unikano wypowiedzi, które obrażały sportowców

i działaczy sportowych. Dzięki tym zmianom „Przeglądem Sportowym” za-

53 Byli dziennikarze „Tempa” w 1999 roku zamierzali uruchomić własne pismo „Super-
tempo”. Inicjatywy tej nie udało się im jednak zrealizować. Zob. „Gazeta Wyborcza” z 17 V 1999.



356

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

interesowali się reklamodawcy, którzy go wcześniej unikali54. W 2005 roku

„Przegląd” wychodził w nakładzie około 140 tys. egz., z czego sprzedawano

77 tys. egz.. Cztery lata później sprzedaż „Przeglądu” spadła do ok. 50 tys. egz.

Gazety regionalne

Przełom XX i XXI wieku okazał się niekorzystny dla polskich dzienni-

ków regionalnych. Już w połowie lat 90. XX wieku ten fragment rynku pra-

sowego zdominowały dwa koncerny: Polskapresse i Orkla Media, która

w 2006 roku przejęta została przez Mecom (Media Regionalne).

U schyłku pierwszej dekady XXI wieku niezależnych było jedynie 5 pol-

skich dzienników regionalnych: „Dziennik Polski” sprzedający średnio w 2008

roku 44 tys. egz.55, „Kurier Szczeciński” — 25 tys. egz., toruńskie „Nowości”

— 27 tys. egz., „Express Bydgoski” — 21 tys. egz. i rzeszowskie „Super No-

wości” — 15 tys. egz.

W końcu 2008 roku Mecom kupił udziały w „Gazecie Olsztyńskiej”.

Oprócz niej firma Media Regionalne była właścicielem następujących gazet:

„Dziennika Wschodniego”, „Echa Dnia”, „Gazety Codziennej Nowiny”, „Gaze-

ty Lubuskiej”, „Gazety Pomorskiej”, „Gazety Współczesnej”, „Głosu — Dzienni-

ka Pomorza”, „Kuriera Porannego” i „Nowej Trybuny Opolskiej”. W 2008 roku

średnia sprzedaż gazet regionalnych Mecomu wynosiła około 342 tys. egz.

Wspomniane koncerny nieco inaczej postrzegały kwestie samodzielno-

ści i lokalności posiadanych przez siebie dzienników. Mecom nie zainicjował

istotnych zmian. Dzienniki lokalne prowadziły samodzielną politykę redak-

cyjną i wydawniczą, utrzymały też oryginalny układ treści i szatę graficzną.

Dla brytyjskiego właściciela dużo ważniejsze był efekty ekonomiczne pism.

Dlatego też chętnie zawierał porozumienia dotyczące poszerzenia zakresu

upowszechnianej reklamy (tzw. pakietowanie) nie tylko w obrębie samego

koncernu, ale też z regionalnymi dziennikami niezależnymi, a nawet „Gazetą

Wyborczą”56.

Zupełnie odmienną strategię przyjął koncern Polskapresse. Posiadał on:

„Dziennik Bałtycki”, „Głos Wielkopolski”, „Gazetę Wrocławską”, „Dziennik

Łódzki”, „Dziennik Zachodni” i „Gazetę Krakowską”. Na bazie tych pism oraz

należącego do Zbigniewa Jakubasa „Kuriera Lubelskiego” powołano 15 paź-

54 Szerzej na ten temat zob. Dzienniki [Dodatek do miesięcznika], „Press” 2006, nr 8.
55 W piśmie tym 25% udziałów posiadała Polskapresse.
56 Szerzej na ten temat w: R. H o r b a c z e w s k i, Zasięg ponad podziałami, „Press” 2009,

nr 12.



357

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

dziernika 2007 roku jeden dziennik ogólnopolski, zatytułowany „Polska —

The Times”. Gazeta ta utrzymała co prawda pierwotne nazwy swych regio-

nalnych poprzedników, lecz dodała do nich słowo „Polska”. Oprócz tego

uruchomiono 11 edycji regionalnych w tych miastach, w których wcześniej

prasa Polskapresse nie była obecna. Mutacje te wychodziły w nakładzie

bliskim 50 tys. egz.

Przygotowania do uruchomienia „Polski” podjęto już w marcu 2007 ro-

ku. Przedsięwzięciem kierował Tomasz Wróblewski. Opracowana i realizo-

wania przezeń koncepcja pisma zakładała znaczne ograniczenie kosztów

wydawniczych. W liczącej 48–56 kolumn „Polsce” ok. 60%, a niekiedy i 80%,

materiałów przygotowywano centralnie. Materiały warszawskie zdominowa-

ły takie rubryki, jak: „Fakty 24”, „Opinie”, „Pieniądze”, „Kultura”, „Zbliżenia”,

„Poradnik”, „Relaks” i „Sport”. Redakcjom regionalnym pozostawiono jedy-

nie dostarczanie informacji z „terenu”. Jeśli dokładniej przyjrzeć się zawar-

tości, chociażby „Dziennika Zachodniego”, łatwo można zauważyć, że spo-

wodowało to znaczne ograniczenie ilości przekazywanych informacji regio-

nalnych, a nawet niemal całkowicie wyrugowanie z ich łamów doniesień

lokalnych57.

O atrakcyjności „Polski” przesądziła nie tylko jego niska cena (1,50 zł),

ale i codzienne dodatki („Męska rzecz”, „Twój dom”, „Styl”, „Dobra kuchnia”,

„Tele magazyn”), które były doskonałą platformą dla umieszczania reklamy.

Początkowo sprzedawano około 400 tys. egz. „Polski”, co oznaczało, że

nowy dziennik nie tylko utrzymał audytorium swych poprzedniczek, ale też

znacznie je poszerzył. Niemniej jednak „Polska” nie zachwyciła swych odbior-

ców. Nie wykorzystano efektu synergii. Szybko tracono zarówno nowych,

jak i starych czytelników. Gdy sprzedaż dziennika spadła poniżej 340 tys. egz.,

tzn. była mniejsza niż pierwotna sprzedaż 7 dzienników regionalnych wcho-

dzących w skład projektu, Polskapresse podziękowała za współpracę Wró-

blewskiemu oraz zamknęła niemal wszystkie nowe mutacje. Pozostawiono

jedynie mutację warszawską oraz „Polskę Metropolię Warszawską”, której

sprzedaż w 2008 roku wynosiła 17,5 tys. egz.

Jak zatem łatwo zauważyć w pierwszej dekadzie XXI wieku malało

zainteresowanie dziennikami regionalnymi. Ta niekorzystna tendencja utrzy-

muje się od połowy lat 90. XX wieku. Jej efektem była malejąca ilość

wydawanych tytułów, ich nakłady, jak i czytelnictwo (por. tab. 3). Następo-

wała też uniformizacja kampanii promocyjnych, zawartości oraz szaty gra-

ficznej gazet regionalnych.

57 Statystyczną analizę tego zjawiska można odnaleźć [w:] J. D z i e r ż y ń s k a, Odwrót

od lokalności, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2009, nr 1/12, s. 147–161.



358

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

ARTYKU£Y I ROZPRAWY

Ta b e l a  3

Polskie gazety regionalne w latach 2000–2009

* Dane szacunkowe.
Źródło: ZKDP — raporty roczne, a za 2009 rok — raporty miesięczne.

Rok
Ilość

tytułów

Nakłady jednorazowe gazet lokalnych

(w milionach egzemplarzy)

Sprzedaż gazet lokalnych

(w milionach egzemplarzy)

2000 39 1,70 1,34

2005 30 1,36 1,03

2009 26   1,10*   0,83*

Podsumowując powyższe informacje, stwierdzić można, że wysiłek

wydawców podjęty w połowie pierwszej dekady XXI wieku, a mający na celu

poszerzenie zakresu czytelnictwa prasy codziennej, nie przyniósł zakłada-

nych rezultatów. Jak wynika z zestawienia w tabeli 4 efekt nowości, kosz-

towne promocje oraz dołączanie do gazet różnorodnych gadżetów spowo-

dowały jedynie krótkotrwały wzrost ich sprzedaży. Załamanie gospodarcze

uwidaczniające się w 2008 roku istotnie ograniczyło środki płynące z reklam

i zmusiło wydawców prasy do zracjonalizowania swych poczynań, a nawet

zamknięcia niektórych tytułów ogólnopolskich i mutacji gazet regionalnych.

Ta b e l a  4

Nakłady jednorazowe i sprzedaż gazet w Polsce w latach 2000–2009

Rok
Tytuły

zarejestrowane
przez GUS

Tytuły
kontrolowane
przez ZKDP

Nakłady

według GUS
(w milionach
egzemplarzy)

Nakłady gazet

kontrolowanych
(w milionach
egzemplarzy)

Sprzedaż

gazet
(w milionach
egzemplarzy)

2000 66 47 4,5 4,0     2,8

2005 69 50 5,8 6,8 5,2 (2,3)*

2007 62 53 5,4 5,3 4,0 (1,2)*

2009 bd 43 bd 5,0 3,1 (0,8)*

Wbrew oczekiwaniom, zniknięcie z rynku „Dziennika” czy „Trybuny” nie

spowodowało większego zainteresowania innymi gazetami ogólnopolskimi.

Jeśli dodamy do tego fakt, że zmalała również ilość gazet rozdawanych bez-

płatnie stwierdzić można, że poziom czytelnictwa drukowanych gazet po-

wrócił do stanu z początków dekady.

* W tym prasa bezpłatna.
Źródło: Rocznik statystyczny z lat 2001–2009 oraz Raporty ZKDP.



359

TOM XIII (2010), ZESZYT 1–2 (25–26)

Tomasz Mielczarek  GAZETY POLSKIE U SCHY£KU PIERWSZEJ DEKADY XXI WIEKU

Malejące zainteresowanie prasą codzienną nie wynikało ze słabości

oferty. Potencjalny czytelnik mógł wybierać pomiędzy pismami reprezentu-

jącymi różne opcje ideowe i oferującymi treści o różnej złożoności, a zatem

intelektualnie dostępnych dla wszystkich potencjalnych czytelników. Wydaje

się, że jednym z ważniejszych czynników determinujących zapotrzebowanie

na prasę codzienną były różnorodne gadżety, które do niej dołączano oraz

podyktowana ostrą walką konkurencyjną, stosunkowo niska cenna gazet.

Wraz z zakończeniem kampanii promocyjnych ceny rosły, a brak różnego

rodzaju „prezentów” skutecznie zniechęcał potencjalnych nabywców.

Innym czynnikiem, który zapewne ograniczał kupowanie prasy codzien-

nej było upowszechnienie internetu. Samoistne portale informacyjne i por-

tale poszczególnych gazet, choć zwykle oferowały w porównaniu z druko-

waną prasą zubożone treści, stawały się jej substytutem, który w zupełności

zaspokajał potrzeby informacyjne przeciętnego Polaka.

Warto przy tym zauważyć swoisty paradoks, że choć potencjalnie

Internet może być najszybszym medium, pasożytuje on na prasie codziennej.

Według niektórych szacunków nawet 80% treści upowszechnianych w Inter-

necie to materiały wytworzone pierwotnie przez dziennikarzy zatrudnionych

w gazetach lub ich portalach. Niemal natychmiast po pierwszym wprowadze-

niu informacji do sieci traci ona właściciela i staje się ogólnie dostępna. Polscy

internauci, tak jak internauci na całym świecie, przyzwyczajeni są do bez-

płatnego dostępu do informacji. Dlatego też zgłaszane ostatnio żądania rygo-

rystycznego przestrzegania praw autorskich, a zarazem czerpania korzyści

z upowszechniania informacji przez właścicieli gazet i ich portali wydają się

spóźnione i na pewno spotkają się ze społecznym oporem. Można przypusz-

czać, że internauci będą czytać bezpłatne informacje albo w ogóle z nich zre-

zygnują. Jest przy tym mało prawdopodobne, że powrócą do czytania druko-

wanych gazet.




