Deklaracja dostępności - MBC
Deklaracja dostępności Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej
Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony https://mbc.malopolska.pl/pl/
-
Data publikacji strony internetowej: 26 lipca 2021 r.
-
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 21 sierpnia 2024 r.
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne elementy i treści
Niezgodność z załącznikiem
- niektóre treści nietekstowe mogą być nieprawidłowo opisane
- część elementów posiada obniżony kontrast kolorów między obiektami graficznymi, które pełnią rolę przycisków, a tłem
- niektóre elementy i treści strony m.in. wyszukiwarki i formularze mogą być niepoprawnie rozpoznawalne przez czytniki ekranu
- część plików nie jest dostępna cyfrowo
Wyłączenia
- mapy
- dokumenty archiwalne opublikowane przed 23 września 2018 roku
- treści zewnętrzne
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji: 26 marca 2023 r.
- Data ostatniego przeglądu deklaracji: 28 marca 2025 r.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Raport z audytu dostępności Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej z dnia 26.06.2023 r.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Marcin Karkosz - mailowo dostepna@rajska.info lub telefonicznie 12 37 52 280.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszej instytucji
- Jerzy Woźniakiewicz - Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie,
- Adres: ul. Rajska 1, 31-124 Kraków,
- mail: biblioteka@rajska.info
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Budynek Główny Biblioteki
ul. Rajska 1
31-124 Kraków
Parking
• Parking ogólnodostępny, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami
• Miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Rajskiej 10A, około 20 metrów od wejścia do Biblioteki
• Parking znajduje się w strefie płatnego parkowania
Wejście do budynku
• Wejście główne od ul. Rajskiej
• Do wejścia doprowadzone są dwie pochylnie
• Pochylnie znajdują się po obu stronach schodów składających się z dwóch stopni
• Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie
Przestrzeń za wejściem
• Po lewej stronie od wejścia znajduje się przycisk umożliwiający wezwanie asystenta osoby z niepełnosprawnością lub pracownika informacji
• Informacja rozmieszczenia pomieszczeń znajduje się na tablicy w prawej części holu głównego
• Ścieżka naprowadzająca prowadzi od wejścia głównego do Informatorium, w którym znajduje się punkt obsługi
• Punkt obsługi wyposażony jest w stanowiskową pętlę indukcyjną i obniżone blaty, do których może podjechać osoba na wózku
• Pomieszczenie jest dobrze oświetlone
Pies asystujący
• Można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
• Zapewniamy wodę dla zwierzaka
Ciągi poziome
• Pomieszczenia znajdują się na czterech kondygnacjach
• Różnice poziomów na parterze można pokonać za pomocą platformy przyschodowej lub po schodach
• Schody mają pięć stopni, kontrastowo oznaczone są ich powierzchnie poziome i pionowe
• Platformy przyschodowe prowadzą z holu głównego do obu skrzydeł budynku
Ciągi pionowe
• Można skorzystać z dwóch wind znajdujących się w lewym i prawym skrzydle budynku
• Trzy klatki schodowe prowadzące na kolejne piętra mają oznaczone powierzchnie poziome i pionowe schodów
Windy
• Drzwi windy otwierają się automatycznie
• Przyciski sterujące mają opisy w alfabecie Braille'a
• Przyciski sterujące mają duże kontrastowe oznaczenia
• Windy są wyposażone w system informacji głosowej
Pomieszczenia
• Wszystkie pomieszczenia są dostępne dla osób na wózkach
Toalety
• W budynku są cztery toalety dostępne dla osób z niepełnosprawnościami
• Rozmieszczenie toalet: toaleta na parterze w lewym skrzydle, toaleta na pierwszym piętrze w lewym skrzydle oraz dwie na trzecim piętrze, po jednej w lewym i prawym skrzydle
• Drzwi otwierają się na zewnątrz
• Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki
• Na ścianach są zamontowane poręcze
• Pochwyty są po obu stronach ustępu.
Arteteka
Rajska 12
31-124 Kraków
Parking
• Parking ogólnodostępny, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami
• Miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Szujskiego, około 50 metrów na lewo od wejścia do Biblioteki
• Parking znajduje się w strefie płatnego parkowania
Wejście do budynku
• Arteteka mieści się w budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, w skrócie: MOS, na piętrze pierwszym, drugim i trzecim
• Budynek nie ma barier architektonicznych
• Wejście główne od ul. Szujskiego przez szklane drzwi na poziomie ulicy
• Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie, prowadzą do holu głównego
Przestrzeń za wejściem
• Z holu głównego na parterze schodami lub windą można dostać się na pierwsze piętro
• Na wprost od windy znajduje się punkt obsługi
• Punkt obsługi wyposażony jest w stanowiskową pętlę indukcyjną i stanowisko z obniżonym blatem, do którego może podjechać osoba na wózku
• Pomieszczenie jest dobrze oświetlone
Pies asystujący
• Można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
• Zapewniamy wodę dla zwierzaka
Ciągi poziome
• Pomieszczenia biblioteki znajdują się na trzech kondygnacjach (piętra: pierwsze, drugie i trzecie)
• Brak różnic poziomów na poszczególnych piętrach
Ciągi pionowe
• Aby dostać się z holu głównego na pierwsze piętro trzeba skorzystać z windy
• Na piętra drugie i trzecie prowadzi inna winda znajdująca się na pierwszym piętrze po prawej stronie od punktu obsługi
• Schody prowadzące na kolejne piętra mają oznaczone powierzchnie poziome i pionowe stopni
Windy
• Drzwi windy otwierają się automatycznie
• Przyciski sterujące mają opisy w alfabecie Braille'a
• Przyciski sterujące mają duże i kontrastowe oznaczenia
• Windy nie są wyposażone w system informacji głosowej
Pomieszczenia
• Wszystkie pomieszczenia są dostępne dla osób na wózkach.
Toaleta
• Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na pierwszym piętrze
• Drzwi otwierają się na zewnątrz
• Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki
• Na ścianach są zamontowane poręcze
• Pochwyty są po obu stronach ustępu
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
- Jak wnioskować o tłumacza polskiego języka migowego: https://tlumacz.migam.org/u4SbzzKk5j8YoryUCOPE
- Informacja o naszej działalności w języku migowym (PJM): https://www.rajska.info/informacje-o-bibliotece-w-pjm
Więcej o dostępności komunikacyjno-informacyjnej Budynku Głównego
- Można skorzystać z usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego online pod adresem
https://tlumacz.migam.org/u4SbzzKk5j8YoryUCOPE
- Usługa tłumacza online dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00
- W trzech miejscach można skorzystać ze stanowiskowej pętli indukcyjnej: w Informatorium, w Wypożyczalni Głównej i w Czytelni Głównej
- Wszyscy pracownicy pierwszego kontaktu znają zasady obsługi użytkowników ze szczególnymi potrzebami
- Można skorzystać z usługi Asystenta osoby z niepełnosprawnością, aby uzyskać pomoc w dotarciu do wybranej wypożyczalni i skorzystaniu z oferowanych przez Bibliotekę zbiorów i usług
- Kontrastowo są oznaczone tablice informacyjne oraz piktogramy informujące o numerach pięter, klatek schodowych, dróg ewakuacyjnych
Więcej o dostępność komunikacyjno-informacyjna Arteteki
- Można skorzystać z usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego online pod adresem https://tlumacz.migam.org/u4SbzzKk5j8YoryUCOPE
- Usługa tłumacza online dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00
- W punkcie obsługi można skorzystać ze stanowiskowej pętli indukcyjnej
Dodatkowe informacje dotyczące dojścia do Biblioteki, opisu wnętrza budynku oraz oferty dla osób z niepełnosprawnościami dostępne są w zakładce Dostępność na stronie internetowej Biblioteki:
https://www.rajska.info/biblioteka-bez-barier