Deklaracja dostępności - MBC

Deklaracja dostępności Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej 

 

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. 

Deklaracja dostępności dotyczy strony https://mbc.malopolska.pl/pl/

  • Data publikacji strony internetowej: 26 lipca 2021 r.

  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 21 sierpnia 2024 r.

Stan dostępności cyfrowej

Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.    

Niedostępne elementy i treści

Niezgodność z załącznikiem     

- niektóre treści nietekstowe mogą być nieprawidłowo opisane

- część elementów posiada obniżony kontrast kolorów między obiektami graficznymi, które pełnią rolę przycisków, a tłem

- niektóre elementy i treści strony m.in. wyszukiwarki i formularze mogą być niepoprawnie rozpoznawalne przez czytniki ekranu

- część plików nie jest dostępna cyfrowo

Wyłączenia       

- mapy

- dokumenty archiwalne opublikowane przed 23 września 2018 roku

- treści zewnętrzne

Przygotowanie deklaracji dostępności

              - Data sporządzenia deklaracji: 26 marca 2023 r.

              - Data ostatniego przeglądu deklaracji: 28 marca 2025 r.

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Raport z audytu dostępności Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej z dnia 26.06.2023 r.

 

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Marcin Karkosz - mailowo dostepna@rajska.info lub telefonicznie 12 37 52 280.

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

- swoje imię i nazwisko,

- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),

- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,

- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszej instytucji

- Jerzy Woźniakiewicz - Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie,

- Adres: ul. Rajska 1, 31-124 Kraków,

- mail: biblioteka@rajska.info

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Dostępność architektoniczna

Budynek Główny Biblioteki

ul. Rajska 1

31-124 Kraków

Parking
• Parking ogólnodostępny, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami
• Miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Rajskiej 10A, około 20 metrów od wejścia do Biblioteki
• Parking znajduje się w strefie płatnego parkowania

Wejście do budynku
• Wejście główne od ul. Rajskiej
• Do wejścia doprowadzone są dwie pochylnie
• Pochylnie znajdują się po obu stronach schodów składających się z dwóch stopni
• Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie

Przestrzeń za wejściem
• Po lewej stronie od wejścia znajduje się przycisk umożliwiający wezwanie asystenta osoby z niepełnosprawnością lub pracownika informacji
• Informacja rozmieszczenia pomieszczeń znajduje się na tablicy w prawej części holu głównego
• Ścieżka naprowadzająca prowadzi od wejścia głównego do Informatorium, w którym znajduje się punkt obsługi
• Punkt obsługi wyposażony jest w stanowiskową pętlę indukcyjną i obniżone blaty, do których może podjechać osoba na wózku
• Pomieszczenie jest dobrze oświetlone

Pies asystujący
• Można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
• Zapewniamy wodę dla zwierzaka

Ciągi poziome
• Pomieszczenia znajdują się na czterech kondygnacjach
• Różnice poziomów na parterze można pokonać za pomocą platformy przyschodowej lub po schodach
• Schody mają pięć stopni, kontrastowo oznaczone są ich powierzchnie poziome i pionowe
• Platformy przyschodowe prowadzą z holu głównego do obu skrzydeł budynku

Ciągi pionowe
• Można skorzystać z dwóch wind znajdujących się w lewym i prawym skrzydle budynku
• Trzy klatki schodowe prowadzące na kolejne piętra mają oznaczone powierzchnie poziome i pionowe schodów

Windy
• Drzwi windy otwierają się automatycznie
• Przyciski sterujące mają opisy w alfabecie Braille'a
• Przyciski sterujące mają duże kontrastowe oznaczenia
• Windy są wyposażone w system informacji głosowej

Pomieszczenia
• Wszystkie pomieszczenia są dostępne dla osób na wózkach

Toalety
• W budynku są cztery toalety dostępne dla osób z niepełnosprawnościami
• Rozmieszczenie toalet: toaleta na parterze w lewym skrzydle, toaleta na pierwszym piętrze w lewym skrzydle oraz dwie na trzecim piętrze, po jednej w lewym i prawym skrzydle
• Drzwi otwierają się na zewnątrz
• Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki
• Na ścianach są zamontowane poręcze
• Pochwyty są po obu stronach ustępu.

Arteteka

Rajska 12

31-124 Kraków

Parking
• Parking ogólnodostępny, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami
• Miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Szujskiego, około 50 metrów na lewo od wejścia do Biblioteki
• Parking znajduje się w strefie płatnego parkowania

Wejście do budynku
• Arteteka mieści się w budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, w skrócie: MOS, na piętrze pierwszym, drugim i trzecim
• Budynek nie ma barier architektonicznych
• Wejście główne od ul. Szujskiego przez szklane drzwi na poziomie ulicy
• Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie, prowadzą do holu głównego

Przestrzeń za wejściem
• Z holu głównego na parterze schodami lub windą można dostać się na pierwsze piętro
• Na wprost od windy znajduje się punkt obsługi
• Punkt obsługi wyposażony jest w stanowiskową pętlę indukcyjną i stanowisko z obniżonym blatem, do którego może podjechać osoba na wózku
• Pomieszczenie jest dobrze oświetlone

Pies asystujący
• Można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
• Zapewniamy wodę dla zwierzaka

Ciągi poziome
• Pomieszczenia biblioteki znajdują się na trzech kondygnacjach (piętra: pierwsze, drugie i trzecie)
• Brak różnic poziomów na poszczególnych piętrach

Ciągi pionowe
• Aby dostać się z holu głównego na pierwsze piętro trzeba skorzystać z windy
• Na piętra drugie i trzecie prowadzi inna winda znajdująca się na pierwszym piętrze po prawej stronie od punktu obsługi
• Schody prowadzące na kolejne piętra mają oznaczone powierzchnie poziome i pionowe stopni

Windy
• Drzwi windy otwierają się automatycznie
• Przyciski sterujące mają opisy w alfabecie Braille'a
• Przyciski sterujące mają duże i kontrastowe oznaczenia
• Windy nie są wyposażone w system informacji głosowej

Pomieszczenia
• Wszystkie pomieszczenia są dostępne dla osób na wózkach.

Toaleta
• Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na pierwszym piętrze
• Drzwi otwierają się na zewnątrz
• Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki
• Na ścianach są zamontowane poręcze
• Pochwyty są po obu stronach ustępu

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Więcej o dostępności komunikacyjno-informacyjnej Budynku Głównego

- Można skorzystać z usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego online pod adresem
https://tlumacz.migam.org/u4SbzzKk5j8YoryUCOPE

- Usługa tłumacza online dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00

- W trzech miejscach można skorzystać ze stanowiskowej pętli indukcyjnej: w Informatorium, w Wypożyczalni Głównej i w Czytelni Głównej

- Wszyscy pracownicy pierwszego kontaktu znają zasady obsługi użytkowników ze szczególnymi potrzebami

- Można skorzystać z usługi Asystenta osoby z niepełnosprawnością, aby uzyskać pomoc w dotarciu do wybranej wypożyczalni i skorzystaniu z oferowanych przez Bibliotekę zbiorów i usług

- Kontrastowo są oznaczone tablice informacyjne oraz piktogramy informujące o numerach pięter, klatek schodowych, dróg ewakuacyjnych

 

Więcej o dostępność komunikacyjno-informacyjna Arteteki

- Można skorzystać z usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego online pod adresem https://tlumacz.migam.org/u4SbzzKk5j8YoryUCOPE

- Usługa tłumacza online dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00

- W punkcie obsługi można skorzystać ze stanowiskowej pętli indukcyjnej

Dodatkowe informacje dotyczące dojścia do Biblioteki, opisu wnętrza budynku oraz oferty dla osób z niepełnosprawnościami dostępne są w zakładce Dostępność na stronie internetowej Biblioteki:

https://www.rajska.info/biblioteka-bez-barier

Mapa strony